Nytte av å være «offline»
Det å lykkes og være i «flytsonen» gir veldig mye energi. Det inspirerer andre i teamet, og det inspirerer deg som salgsleder. Likevel er det mange fordeler ved å ta ferie og koble helt ut: Her er tre gode grunner til hvorfor du som salgsleder har nytte av å være «offline» i sommer.
Effektiv, målrettet og resultatorientert – men hva med ferie? Muligheten til å jobbe uansett tid og sted er helt klart tilstede, og vi gjør det gang på gang. Du kjenner deg kanskje igjen i dette?
- «Kommer du snart? Gjestene har kommet og maten er klar!»
- «Kommer, skal bare få av gårde rapporten litt kjapt,» svarer du, som så mange ganger før. Du trykker ‘send’, og haster i vei til gjester og middag.
Under middagen faller du for fristelsen. Du tar diskré opp mobilen under bordet og sjekker om du har fått svar på e-posten du sendte fem minutter tidligere. Du blir tatt på fersken: «Men legg vekk den der, vi spiser jo!» Du kan prøve å nekte for det, men vi tipper at du har vært i en lignende situasjon en eller annen gang. Det er like pinlig hver gang vi blir oppdaget.
Poenget er: Ofte blander vi arbeidstid og fritid, og det er gjerne familie og barn som er taperne. Ferien kan fort forvandles til arbeidstid, og selv hvor fristende det er bør du forsøke å holde deg unna – både for din og familien sin skyld, men også for dine medarbeidere.
Her kommer tre gode grunner til hvorfor du som salgsleder har nytte av å koble helt ut og være «offline» i sommer:
3 grunner til at du bør koble av i sommer
1. Du trenger ferie
Ifølge undersøkelser gjennomført av jobbsøkerportalen «Glassdoor», tar en gjennomsnittlig amerikansk ansatt bare ut halvparten av sine betalte fridager. Våre erfaringer viser at tallene ikke er noe bedre her i nord. Samme undersøkelsen viser at hele 61% innrømmer at de bruker tid på jobbrelatert arbeid i feriedagene.
Vil du høre en hemmelighet? Dersom du jobber i ferien så er du ikke på ferie! Du kan faktisk like gjerne dra tilbake til kontoret.
Det er lett for ledere å havne i 24/7 fellen – der familien blir de som må betale for arbeidsgiveren. Vi må huske at når vi arbeider så å si døgnet rundt, blir vi etter hvert slitne. Vi får ikke nok søvn og vi har lettere for å pådra oss sykdommer. Vår beslutningsevne og kreativitet blir også redusert.
Med andre ord: Vi blir dårlige salgsledere.
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
2. Ditt team trenger ferie
Er du en god salgsleder? Da har du mest sannsynlig teamet ditt i ryggen. De står på, både for deg og for teamet, fordi de ønsker å se fremgang samt nå de målene som er satt.
Dersom du behandler ditt team godt, vil de se opp til deg. Dette er i og for seg bra, men enhver medalje har en bakside: Teamet vil i mange situasjoner følge ditt eksempel, og det innebærer også det å videreføre dårlige arbeidsvaner.
Hvis de er vant til at du sender e-poster kl. 23:30 på kvelden, og at du svarer på e-poster kl. 05:15, så vil mange av dem automatisk tenke at de er nødt til å gjøre det samme. De vil jo ikke sinke teamet, eller framstå som sløve.
Det betyr at dersom du jobber i ferien, vil også teamet ditt begynne å jobbe i sine ferier – noe som ofte betyr at du må jobbe enda mer når du har ferie.
Du kan riktignok presse teamet ditt til å ta fri, men eksempelet du fremstår med vil likevel være det som teller mest for dine medarbeidere. De behøver derfor å møtes av telefonsvareren som forteller at du er på ferie, og at du er tilbake senere i sommer.
3. Ferie gjør selgere mer produktive
Det å jobbe i ferien er sløsing med oppspart og velfortjent fritid. Ikke bare det: Studier viser også at det å ta ferie er lønnsomt.
Studier gjennomført av tidligere NASA forskere viser at ansatte som tar ut «ordentlig» ferie, øker arbeidsytelsen med 82%. Økt ytelse står også i sammenheng med lengden på ferien. Lengre ferie = økt ytelse. Som salgsleder er dette verdifull innsikt, og er en svært ønsket effekt å oppnå når du skal samle troppene igjen etter sommeren.
Det å jobbe og være «online» 24/7 har blitt en norm. Mange uttrykker at det er vanskelig å skille fritid og arbeidstid. Sannheten er at det er vanskelig for de personene som lar det bli en utfordring.
Kort konklusjon
Vi tør å påstå at dette er en selvforskyldt situasjon. Det er du som sitter med pluggen, og det er du som bestemmer om du skal gå «offline» eller fortsette karusellen. Er det verdt å ofre helse og familiens forventninger for ferien? Vi synes ikke det. Så på med shortsen, hopp i flipp-floppene, slå av mobilen og kos deg på ferie i sommer!
* Artikkelen er inspirert av artikkelen «3 Reasons Sales Leaders Should Take Vacation» – av Joanne Black