Hvorfor trenger vi foredrag om salg?
Vi er alle selgere. Ikke nødvendigvis på visittkortet! Men alle bruker salg i hverdagen. Vi bruker det når vi prøver å påvirke verden omkring oss. Vi bruker det i familien, med våre venner, med kolleger og med fremmede, når vi prøver å fremme ideer, handlinger, holdninger, image, produkter eller tjenester. Derfor er det alltid behov for gode foredrag!
Dessverre er det alt for mange som ikke mestrer kunsten å selge. Internasjonale studier viser at «91 % av selgere prøver å selge sine produkter og tjenester på feil måte». Det er et skremmende tall. Et tall vi ønsker å gjøre noe med.
Dessverre er det alt for mange som ikke mestrer kunsten å selge. Det ønsker vi å gjøre noe med!
Hva bør et godt foredrag om salg inneholde?
Mange snakker fortsatt om B2B (Business to Business), B2C (Business to Consumer) og retail (detaljhandel) som forskjellige typer salg. Det gjør vi også. Men vi kan summere det hele som H2H (Human to Human). Fordi det er det det handler om. Mennesker.
Det er mennesker som selger og det er mennesker som kjøper. Det er der magien ligger! Et godt foredrag bør først av alt handle om nettopp det. Mennesker.
Her er de 8 viktigste tingene et foredrag om salg bør inneholde:
- Hvilke utfordringer møter en selger i dag?
- Hvordan kan en selger løse disse utfordringene?
- Hvordan ser en kundes beslutningsprosess ut?
- Hvordan kan en selger følge denne beslutningsprosessen?
- Hvilke kundetyper finnes det?
- Hvordan kan en selger tilpasse seg disse kundetypene?
- Hvordan oppstår en selgers vaner og uvaner?
- Hvordan kan en selger gjøre nødvendige endringer?
Only 18% of buyers will buy from a salesperson who doesn’t match their behavior. (Chally Group)
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
Hvilken ROI kan man forvente av et godt foredrag om salg?
Et godt foredrag bør først og fremst inspirere, motivere og engasjere dem som hører på. Det bør lære dem noe nytt.
Man kan også forvente en betydelig økonomisk ROI (Return Of Investment) i dagene, ukene og noen ganger månedene etter foredraget.
Men et foredrag vil ikke alene det gi de store endringene over tid. Det er det som blir gjort med kunnskapen i etterkant som er avgjørende. Derfor bør et foredrag kun være starten på en reise.
Denne reisen vil være forskjellig fra bransje til bransje, fra bedrift til bedrift og fra selger til selger. Det som er helt sikkert er at alle trenger en reise. Vi må stadig utvikle oss.
Som et kjent ordtak sier: “Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.”
Salgstrening gir en potensiell ROI på 353%. (Accenture).
Et foredrag om salg som inspirerer, motiverer og engasjerer!
Foredraget “Mestre kunsten å selge!” gir svar på alle de 8 spørsmålene et foredrag bør inneholde. Foredraget har inspirert, motivert og engasjert flere tusen selgere og ledere. Gøyest av alt er at det har vært starten på noen av de råeste salgskarrierene i Norge.
Foredraget har alltid den samme røde tråden, men skreddersys allikevel til bedriften, bransjen og selgerne det holdes for.
Norsk eller engelsk? Det velger du.
Her har du en fersk uttalelse fra en deltaker:
Thank you so much for a fantastic motivating speech. Everybody loved it! — Atul Midha⏐Global Retail Director
Kort konklusjon
Vi håper virkelig du som selger eller leder tar profesjonen salg på alvor. For det er det det er. En profesjon. En profesjon som krever mye kunnskap og mye trening.
Det er lett å skape gode vaner, men å endre en uvane kan være veldig krevende. Ikke vent med å starte på din reise. Ta kontakt med oss for flere detaljer.