Ekte smil — en undervurdert superkraft i kundeservice

av | Bli en god selger

Langt utover ansiktsuttrykket

Av og til er det de enkle tingene som skaper størst forskjell — som et ekte smil. Selv om alle har hørt at det er viktig å smile, kan det virke som en liten detalj i møte med kunder. Men det har en kraft som strekker seg langt utover ansiktsuttrykket.

Kortversjonen

En undervurdert superkraft i kundeservice:

  1. Langt utover ansiktsuttrykket
  2. Gjør en stor forskjell
  3. Smilets smitteeffekt
  4. Hva gjør du på de tunge dagene?
  5. Smilets innvirkning på kundeopplevelsen

«Et ekte smil er mer enn bare et ansiktsuttrykk – det er en nøkkel til å bygge relasjoner og skape en positiv oppleves.»

  ➞ Ca. 4 min lesetid

Gjør en stor forskjell

Du har sikkert opplevd det selv. Du møter noen som smiler — ikke det overfladiske «jeg-smiler-fordi-jeg-må-smilet», men et ekte smil som også når øynene deres. Plutselig føles alt litt hyggeligere, og du opplever personen som mer tilstedeværende og ekte. Forskning viser at det ikke bare påvirker mottakeren, men også den som smiler.

Smilets smitteeffekt

Det spesielle med ekte smil er at de smitter. Når vi ser et smil, skjer det noe med oss og ofte vil vi helt ubevisst speile følelsen og smile tilbake. Resultatet? En lettere og mer positiv atmosfære som gjør dialogen mer konstruktiv.

Og ja, dette gjelder også over telefonen. Når du smiler mens du snakker, påvirker det tonefallet ditt, og kunden merker det — selv uten å se ansiktet ditt.

Hva gjør du på de tunge dagene?

Selv de beste i kundeservice har dager hvor smilet føles langt unna.

Et ekte smil er ofte et resultat av glede. Professor i psykologi Martin Seligman sier at «takknemlige mennesker er naturlig lykkelige». Han sier også at takknemlighet er noe som kan læres. Det å ha et takknemlig tankesett gjør det lettere for oss og smile naturlig, rett og slett fordi vi blir mer glade.

Hvorfor ikke bruke litt tid hver dag til å stoppe opp og tenke over hvilke ting du har å være takknemlig for? Kanskje til og med sette ord på det ved å skrive dem ned. Det kan være gode minner. Eller det kan være de små tingene du har å være takknemlig for akkurat her og nå. En god kopp kaffe, en fin dag med solskinn eller en hyggelig prat med en kollega? Det kan også være noe du gleder deg til. Tacofredag med familien, fjelltur til helgen eller besøk av venner?

Det er mange ting å være takknemlig for, men hemmeligheten er å stoppe opp, finne dem og bruke litt tid på å tenke over dem. Gjør du dette til en vane vil det å ha et takknemlig tankesett bli naturlig for deg. Og siden takknemlige mennesker naturlig er lykkelige vil smilet ditt sikkert sitte enda løsere.

Smilets innvirkning på kundeopplevelsen

et ekte smil

Undersøkelser viser at kunder ofte opplever at interaksjonen med deg, veier tyngre enn løsningen i seg selv. Et smil kan være det som gjør at kunden går ut av samtalen med en positiv opplevelse — og ønsker å komme tilbake.

Kunder handler ikke bare med hodet; de handler også med hjertet. Et smil som oppleves ekte kan bygge en relasjon som varer.

Et ekte smil

Et smil er mer enn bare et ansiktsuttrykk – det er en nøkkel til å bygge relasjoner og skape en positiv oppleves. Ved å ha et takknemlig tankesett, kan du finne smilet som gjør at du skiller deg positivt ut.

Neste gang du møter en kunde, spør deg selv: Smiler jeg på ekte?

Les flere artikler