Først av alt må vi forstå at ingen salgsteam er perfekte. Et team er satt sammen av mennesker, og alle mennesker gjør feil. Mennesker lærer ved å innrømme feil, ikke miste motet, gjøre nødvendige endringer og ikke gi opp. Men hva kreves for å ha en sunn pipeline?
En sunn pipeline
Mange bedrifter sliter med selgernes pipeline. Hvorfor? Det finnes flere grunner til det. Her har du de 4 vanligste:
- Bedriftene vet ikke hva en sunn pipeline er.
- Selgerne får for dårlige leads.
- Selgerne vet ikke hvordan man prospekterer godt.
- Selgerne vet ikke hvordan man pleier pipelinen.
Det investeres ofte store ressurser i verktøy som skal hjelpe til med å holde kontroll på selgernes pipeline. Ofte svært komplekse CRM-systemer. Det er egentlig ingen problemer med disse verktøyene, men bedriftene glemmer ofte hovedproblemet: Hvordan bygger man en pipeline?
Hvordan bygger man en sunn pipeline?
I dag tar ofte beslutninger tid. Det kan være både person- og situasjonsavhengig. Det kan være mange beslutningstakere, mange påvirkere og mange kontaktpunkter i samme prosess. La oss se på 3 ting som er avgjørende for en sunn pipeline:
42% av alle selgere mener at prospektering er den mest utfordrende delen i salgsprosessen – Superoffice
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
1. Fyll i nok prospekter
Salg er en kombinasjon av innsats og kvalitet, men ingen salg kommer uten aktivitet. Ingen salg kommer hvis det ikke er prospekter i trakten. Jo mer aktivitet som puttes i trakten, jo mer salg vil komme ut i andre enden. Slik er det bare. Din jobb er å vite hvor mye som skal til, basert på din kvalitet, for at du når dine budsjetter og mål.
2. Prospekter godt
Det er stor forskjell på hvilken kvalitet det er på prospektene du fyller trakten din med. Jo bedre du prospekterer, jo sunnere blir din pipeline. Sørg for å gjøre gode undersøkelser i forkant av et oppsøkende salg. Det viktigste er at du er så sikker som mulig på hvem som tar beslutninger, eller hvem som kan føre deg til denne personen. Om du ikke har denne informasjonen anbefaler vi deg å gå videre til neste prospekt.
Bare 16% av alle bedrifter tar kontakt med et leads innen 24 timer – Hubspot
3. Ta vare på gode leads
Gode leads er gull verdt. Det er prospekter som allerede vet hvem dere er, hva dere driver med, og hva dere kan hjelpe dem med. Noen har til og med bedt om at du skal ta kontakt. Din jobb er å ta tak i disse leadsene så fort som mulig. Vis dem at de betyr mye for dere.
Kort konklusjon
En sunn pipeline er avgjørende for gode resulater. Mye av ansvaret ligger hos bedriften, men mest av alt hviler ansvaret på deg som selger. Du må disponere tiden din riktig.
Lykke til med din pipeline!
* Inspirert av SalesForLife.