Et velkjent verktøy
Opphavsmannen Andrew Grove brukte dette verktøyet første gang i sine tidlige år i Intel. Det er bygget på Peter Drucker’s lære om Management by Objectives. I dag er det et svært populært verktøy i mange suksessfulle bedrifter. Men veldig mange lurer på hva OKR faktisk er. Vi skal derfor svare kort og enkelt på følgende 3 spørsmål:
- Hva er OKR?
- Hvorfor skal vi bruke OKR?
- Hvordan skal vi OKR?
Du vil også få et konkret eksempler på en OKR som brukes mye for selgere i retail. Etter at du har lest hele artikkelen, håper vi du ender opp med samme konklusjon som vi har gjort. En konklusjon som kan få stor betydning for både deg og din bedrift.
Hva er OKR?
OKR står for Objective Key Results. På norsk kan OKR enklest beskrives som et verktøy for å sette hovedmål og delmål. Delmålene skal sørge for at man oppnår hovedmålet. Andrew Grover ville i praksis at verktøyet skulle hjelpe han til å svare på 2 spørsmål:
1. Objective (hovedmål): Hva ønsker jeg å oppnå?
- Disse bør være svært spesifikke, handlingsorienterte, inspirerende og tidsspesifikke.
2. Key Results (delmål): Hvordan skal jeg sikre at jeg kommer dit?
- Disse skal sørge for din fremgang mot målet. De skal være ambisiøse, men likevel oppnåelige.
If you don’t know where you’re going, you might not get there. – Yogi Berra
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
Hvorfor skal vi bruke OKR?
OKR er et effektiv verktøy, som brukt riktig, sørger for at kvaliteten og kvantiteten av aktivitetene i en bedrift er på topp. Med gode OKR vil alle i bedriften ha klart for seg bedriftens, avdelingens og sine egne langsiktige og kortsiktige mål. Samt hvordan de har tenkt å oppnå dem. Dette skaper et eierskap i hvert enkelt ledd i bedriften. Det bidrar til bedre kultur og økte prestasjoner.
Hvordan skal vi utforme OKR?
Kort sagt er oppskriften veldig enkel. Man kan nesten bare fylle inn i den korte formelen under.
Jeg vil: (ditt Objective)
Gjennom å: (dine Key Results)
4 viktige ting å tenke på før du utformer OKR
- Målene skal være inspirerende og ambisiøse.
- De skal alltid være tidsspesifikke.
- Key results bør kunne måles.
- For hvert Objective bør du ha 3 -5 Key Results.
OKR skal være en vaksine mot uklar tankegang og gjennomføring.
Hva er en typisk OKR for en selger i retail?
Vi forutsetter at selger X solgte for 4,5 millioner i Q3 året før. Selger X hadde en hitrate på sine kunder på 35%. Kundenes gjennomsnittelige handlevogn inneholdt varer for 300 NOK. Snittpris pr. vare var 150 NOK. La oss se på hvordan en OKR kan se ut om selgeren ønsker å øke disse resultatene?
Jeg vil: Selge for 5 millioner i Q3
Gjennom å:
- Øke min hitrate på kundene til 40%.
- Øke kundens gjennomsnittlige handlevogn til 350 NOK.
- Øke min snittpris pr. vare til 170 NOK.
Kort konklusjon
Da har du fått en kort innføring i hva OKR er. Som du sikkert har forstått er dette et kraftig verktøy for å utforme mål som leder til økt kvalitet og kvantitet. Vår konklusjon er krystallklar: OKR er et verktøy alle bør bruke når de ønsker økte resultater! Kombinert med SMART mål får du en klar oppskrift på hvordan du skal jobbe med å øke dine resultater.
Nå er det opp til deg å gjør deg opp en egen konklusjon!
* Inspirert av ClickUp, What Matters and Trello.