Kjerneprinsipper for å lære raskere
Vi mennesker har mange forskjellige drivkrefter. En av disse drivkreftene er kjent som den teoretiske drivkraften. Den kan defineres som vår streben etter å oppdage, forstå, systematisere, analysere og søke etter ny kunnskap.
For mange av oss er denne drivkraften veldig sterk, og vi ønsker å lære mest mulig. Gjerne mer enn det vi egentlig har tid til. Dette ønsket blir absolutt ikke mindre med all den informasjonen som er tilgjengelig i dag.
Med det i tankene, vil det være veldig bra å forstå hvordan vi faktisk kan lære raskere.
One skill you want to master in this day and age we live in, if you want to have an extraordinary life, is the ability to learn rapidly. (Tony Robbins)
Læring er det blitt forsket veldig mye på. I denne artikkelen vil du lære de mest grunnleggende kjerneprinsippene for å lære raskere. Hvis du får disse kjerneprinsippene på plass, kan du utnytte dem til å lære deg stadig mer. Som et ordtak så fint sier: «Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.»
1. Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt.
En vanlig tendens når vi lærer noe nytt, er å prøve å mestre det alene. Vi undervurderer tiden og kreftene vi kan spare ved å få hjelp fra noen som allerede har lært det.
Hvorfor “finne” opp et hjul som allerede er funnet opp?
Vi har alle sammen på et eller annet tidspunkt lært noe helt nytt. Vi hadde kanskje en bratt læringskurve som medførte mange små feil på veien. Men etter hvert som tiden har gått, har vi justert og tilpasset det vi har lært. I dag fungerer det kanskje tilnærmet optimalt.
For å lære lettere og raskere må vi høre på de beste innen det feltet vi skal lære noe i. Vi må høre på de som allerede har justert og tilpasset det vi skal lære. Da slipper vi å gjøre alle de små feilene. På den måten kommer vi raskere til målet.
Å modellere noe som beviselig fungerer er uten tvil en effektiv metode for å lære noe nytt. Både hurtig og effektivt.
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
2. Bryt ned det du skal lære.
Et annet viktig element for å lære raskt er å bryte ned det vi skal lære i små deler. På denne måten kan vi prioritere riktig. Vi kan trene på det viktigste først.
Mange bruker tankegangen som beskrives i Pareto’s Principle. Dette prinsippet forteller oss at vi bør prioritere de 20 % viktigste delene for å oppnå 80 % av resultatet. Dette viser seg å være svært effektivt.
De aller fleste eksperter på læring har allerede omfavnet denne ideologien. Josh Kaufman (forfatter og businesscoach) fortalte i sin TED-tale at læring ikke nødvendigvis krever veldig lang tid. Nøkkelen er å omfavne de første 20 timene, gjennom å trene på de absolutt viktigste delene av det du skal lære. Studier innen motorisk og kognitiv ferdighetstrening forteller det samme. Det vi lærer de første timene vi tilegner oss noe nytt, er det som gir den absolutt største effekten.
3. Slutt med multitasking når du lærer.
Multitasking er noe vi alle blir tvunget til og er en naturlig følge av vår stressede digitale tidsalder. Dessverre kan dette være en av de største hindrene for å lære noe nytt. I hvert fall om vi ønsker å lære det raskt.
Når vi blir distrahert viser studier at det tar ca 25 minutter å hente seg tilbake mentalt til den oppgaven vi holdt på med. En annen studie ved Universitetet i California forteller at vi gjennomsnittlig blir distrahert hvert ellevte minutt. Da kan vi jo spørre oss selv. Hva prioriterer jeg når jeg skal lære noe nytt?
Det samme gjelder for vårt langsiktige fokus. Mange av oss er ikke i stand til å sette av nok tid på grunn av alle nye prosjekter, ideer og hobbyer vi har gående. Vi klarer rett og slett ikke å prioritere. Problemet er at når distraksjonene kommer, blir det veldig vanskelig å finne tilbake til den lidenskapen vi hadde når vi begynte å tilegne oss ferdigheten.
Det viktige er å fokusere på de delene som gir den største effekten. Så må vi må og slett unngå å starte på noe nytt før vi har mestret dem.
Det er denne “hemmeligheten” de som lærer mest og presterer best forstår!
4. Gjenta, gjenta og gjenta.
Når vi skal lære noe nytt er dette den delen hvor flest av oss sliter. Læring krever hyppig repetisjon. Vi må utføre den samme tingen om og om igjen. Helt til vi gjør den ubevisst (uten å tenke over det). Uansett hvor mange ganger det kreves. Det er denne “hemmeligheten” de som lærer mest og presterer best forstår!
Å prestere på et ekstremt nivå er først og fremst et resultat av faglig ekspertise kombinert med gjentatt repetisjon, ikke på grunn av medfødt talent. (K. Anders. Ericsson)
Det vil med andre ord si at vi må gjenta så mange ganger det er nødvendig for at vi skal mestre det nye vi lærer.
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
5. Søk umiddelbar tilbakemelding.
Når vi skal lære noe nytt er tilbakemelding er en avgjørende faktor. Det tvinger fram forbedringer og sørger for at vi hele tiden har rett kurs. Mange av oss sliter med tilbakemeldinger, ,est alt fordi fordi vår stolthet hindrer oss i å innrømme feil. Noen liker heller ikke å høre på andre.
Skal vi derimot lære, er vi nødt til å se på tilbakemeldinger som gaver. Gaver vi kan bruke til å forbedre det nye vi lærer.
6. Vis utholdenhet.
Dessverre gir mange av oss opp før den nye vi lærer virkelig har satt seg. En kjent forfatter og forretningsmann, Seth Godin, forklarer dette i noe han kaller “The Dip”. Godin sier at selv om det er viktig å vite når du skal slutte, er det veldig mange som gir opp alt for tidlig. Ifølge Godin er det spesielt fem grunner til dette:
- Du går tom for tid
- Du går tom for penger
- Du blir redd
- Du er ikke seriøs nok
- Du mister interessen
Psykologer har også studert det som er kjent som overgangssyklusen. Dette er syklusen vi går gjennom når vi opplever en endring eller en spesiell begivenhet. For eksempel når vi lærer noe nytt. På grunn av at dopamin blir frigjort, kjenner vi alle på en følelse av eufori når dette starter.
Når denne fasen er over opplever vi gjerne “The Dip”. Vår fremgang begynner å bremse eller stagnere fullstendig. Det er nå veldig mange av oss slutter. Det er nå det er absolutt viktigst at vi fortsetter. Det at vi er klar over at dette skjer vil hjelpe oss når det kommer. Hvis vi kjemper gjennom denne “nedturen” kan vi kan nyte godt av resultatet som kommer i enden av tunellen.
Kort oppsummert
- Ikke finn opp hjulet på nytt, men modeller en som er ekspert på den nye du skal lære.
- Bryt ned det du skal lære i små deler. Fokuser på det aller viktigste.
- Slutt med multitasking når du lærer.
- Gjenta, gjenta og gjenta til det sitter.
- Søk umiddelbar tilbakemelding.
- Vis utholdenhet selv når det er vanskelig.
Lykke til med å lære nye ting raskt!
* Inspirert av “The Ultimate Guide to Learning Anything Faster” fra www.entrepreneur.com.