Bærebjelker i ethvert selskap
Misjon, visjon og verdier er ikke bare dekorative slagord på en vegg — de bør være selve bærebjelkene som gir liv til selskapets identitet. De skal fungere som navigasjonsverktøy som sikrer en sunn og bærekraftig kultur. I denne artikkelen skal vi kort utforske hva visjon, misjon og verdier er, og hvorfor de er så viktige.
Vision without action is a daydream. Action without vision is a nightmare.- Japanese proverb
Visjon — Skildringen av fremtiden
En visjon fungerer som et fyrtårn, et synlig, langsiktig mål som selskapet ønsker å oppnå i fremtiden. En visjon skal være engasjerende, inspirerende og motiverende, og gi retning for alle handlinger og beslutninger som tas i selskapet.
En klar og tydelig visjon gir alle ansatte et felles formål å jobbe mot. Den bidrar til at alle drar i samme retning, i en samlet og enhetlig innsats.
Utviklingen av en visjon bør besvare disse tre spørsmålene:
- Hvordan ser suksess ut for vårt selskap?
- Hvordan vil verden endres hvis vi lykkes med vår misjon?
- Hva gjør selskapet vårt unikt?
Eksempel på kjent visjon:
Creating a better everyday life for many people. — IKEA
Misjon — Implementeringen av visjonen
Misjonen er et praktisk uttrykk for visjonen. Den definerer hva bedriften gjør her og nå. Den består hovedsakelig av en kort inspirerende setning i tre deler: hva dere gjør, hvordan dere gjør det og hvorfor dere gjør det. Misjonen skal omsette visjonen til konkrete handlinger.
Utviklingen av en misjon bør besvare disse tre spørsmålene:
- Hva gjør vi?
- Hvem gjør vi det for?
- Hva er fordelen med å velge oss?
Eksempel på kjent misjon:
Our mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful. — Google
Øk salget ditt med 64%
Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!
Verdier — Byggesteiner for kultur og etikk
Verdiene skal fremheve selskapets grunnleggende prinsipper, som kultur, etikk og moral. De brukes både til å informere og veilede beslutninger og adferd for de som jobber der, samtidig som de signaliserer til eksterne hva som er viktig for selskapet. Et selskaps verdier skal forme den daglige kulturen og etablere standarder som alle arbeider mot.
Utviklingen av verdier bør besvare disse tre spørsmålene:
- Hva er de viktigste verdiene som skal veilede vårt selskap?
- Hvordan definerer og implementerer vi disse verdiene?
- Inspirerer disse til stolthet og får frem det beste i oss?
Eksempel på verdier:
- Genuine
- Exceptional
- Innovative
- Involved
Les mer om disse verdiene fra → Adobe
Visjon, misjon og verdier utgjør hjertet og sjelen i ethvert selskap.
Vi fasiliterer prosessen
Gjennom vår erfaring med å fasilitere prosessen for mange selskaper, har vi opparbeidet en dyp forståelse av hva som virkelig fungerer. Vi sikrer at den dekker alle viktige dimensjoner — fra det strategiske og strukturelle, til det emosjonelle og rasjonelle.
Tusen takk for en utrolig kreativ og ryddig prosess. Vi kunne ikke vært mer fornøyd med resultatet! — Anita Pedersen⏐ CMO ⏐ Autoria
Visjon, misjon og verdier
Disse elementene utgjør hjertet og sjelen i ethvert selskap. De gir retning, formål og identitet, og bidrar til å bygge et solid fundament og en sterk kultur. Selskaper som investerer tid i å definere og integrere dem, vil ikke bare oppleve økt engasjement, et bedre arbeidsmiljø og en sterkere posisjon i markedet, men også oppnå betydelig bedre resultater. En ekte vinn-vinn-vinn-situasjon.
Lykke til med å utvikle visjon, misjon og verdier — selve bærebjelkene i selskapet!